Χαρίκλεια Πανουτσοπούλου «montage», εκδ. ΑΩ

Η νέα νουβέλα της Χαρίκλειας Πανουτσοπούλου, ονομάζεται «montage». Σύνθεση δηλαδή. Για να επιτευχτεί όμως μια άρτια σύνθεση, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει υπάρξει διαχωρισμός. Έτσι λοιπόν, η συγγραφέας παίρνει με ιδιαίτερη μαεστρία ένα πηχτό, ανακατεμένο μείγμα από ανθρώπους, άνδρες, γυναίκες, συναισθήματα, επιλογές,  φως, σκοτάδι, ένα τακούνι χωμένο στη λάσπη και μια γραβάτα εν δυνάμει θηλιά, και τα τοποθετεί στην άκρη ενός φυγοκεντρικού, υποσυνείδητου «γιατί;»

Μέσα από την δύναμη της γωνιακής ταχύτητας του πόνου, ξεπετάγονται  θύτες και θύματα, «αξιολύπητοι και συγχρόνως επικίνδυνοι για τον εαυτό τους». Κι όσο αυξάνει η περιστροφή, τόσο ο αναγνώστης έρχεται αντιμέτωπος με μια αποκαλυπτική δίνη αυτογνωσίας, που γίνεται καθρέφτης του. Κι όσο φτάνουμε στον τελικό διαχωρισμό, τόσο αντικρίζουμε μια αλήθεια που όλοι γνωρίζουμε μα κανένας δεν παραδέχεται. Ποια είναι αυτή; Μα φυσικά εκείνη που επιπλέει  στην επιφάνεια του ξε-κάθαρου πλέον μείγματος. Τα στοιχεία που βρίσκονται εκεί, είναι δύο. Δυο στοιχεία που μπορούν να γίνουν στοιχειά και τα οποία ελέγχουν απόλυτα την μοίρα αυτού του κόσμου. Το  στοιχείο του «Εγώ» και το στοιχείο του «Έρωτα»:

«…το τέλος της παρτίδας θα σας βρει και τους δύο χαμένους, διότι τελικά το παράδοξο του έρωτος που προηγείται του λόγου, των όρκων, των συμφώνων, υφίσταται μια σειρά ανεξέλεγκτων μεταμορφώσεων που καθιστούν ατελή την σπουδή του και αδύνατη μια επιστημονική περιγραφή του, το φαινόμενο αυτό παραμένει ταμπού υπό το βάρος των εσωτερικών του αντιφάσεων και διαψεύσεων γιατί ακολουθεί αναπόδραστα ένα αξίωμα εκτός νόμου…»

Η συγγραφέας, αναγνωρίζοντας την δύναμη τους, τα ακουμπά πάνω στην πένα της και ξεκινά, να συνθέτει εικόνες, συλλογισμούς, αμφιβολίες, ενοχές, αντιρρήσεις, διεκδικήσεις, εξεγέρσεις και απαιτήσεις, που θα απαντήσουν σε εκείνο το «γιατί» της άδικης μοίρας. Της «τύχης… που ανακατεύεται σε όλα και με το ζόρι» αλλάζοντας έτσι το όνομά της σε ατυχία.

Η Χαρίκλεια Πανουτσοπούλου, χρησιμοποιεί εξαιρετικές παρομοιώσεις προσφέροντας μέσα από αυτές πληθώρα νοημάτων. Κινείται με ταχύτητα και πρωτοτυπία στο ύφος, αγγίζει με φροντίδα την αξία των λέξεων και υφαίνει τις προτάσεις της με ένα πλούσιο λεξιλογικό νήμα. Η υποβλητική ατμόσφαιρα, κρατά προσηλωμένο τον αναγνώστη χαρίζοντας του το πλαίσιο που χρειάζεται για να «συσκεφθεί» με τα ενδότερα του και φυσικά ο πρωτότυπος, ατελεύτητος τρόπος γραφής, είναι η ιδιαιτερότητα που κάνει την διαφορά. Η συγγραφέας, εξορίζει την τελεία από την ιστορία της κι αυτό ίσως γιατί πιστεύει πως καμία δράση δεν τελειώνει, αφού ζει ως ίχνος μέσα από την αντίδραση της!

«και σε τι αποσκοπείτε παρακαλώ με αυτή την κίνηση;» ρωτάει ο ένας, «ρουά-ματ» απαντάει ο άλλος…

 

Ματίνα Κ. Καρελιώτη

 

Πρώτη δημοσίευση fractalart.gr